"Hoogbegaafdheid", de eerste "Alle macht aan de ouders!"-lezing!

Prof. Tessa Kieboom over hoogbegaafdheid
de allereerste lezing in het kader van onze opvoedingsondersteunende activiteitenreeks!

Bij hoogbegaafdheid denken mensen aan uitzonderlijke resultaten op school, ronkende diploma's die leiden naar tot de verbeelding sprekende jobs. De werkelijkheid ziet er vaak anders uit. Hoogbegaafdheid is een verzameling voor persoonskenmerken waardoor iemand anders denkt en handelt dan de mensen rond hem. Alleen al dat brengt problemen mee: verveling, demotivatie, onderpresteren en opbouw van frustraties. En voor ouders verwarring, onbegrip, wanhoop,... omdat ze niet (goed) weten hoe ze met hun kind moeten omgaan, waar ze goed aan doen.

Professor Tessa Kieboom - bezielster van Exentra, het expertisecentrum op het gebied van hoogbegaafdheid - is in Vlaanderen dé autoriteit op het gebied van hoogbegaafdheid en de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Dus ook dé expert die iedereen in de omgeving van een hoogbegaafd kind kan bijstaan en goede, wetenschappelijk verantwoorde raad kan geven. Deze lezing (met achteraf mogelijkheid tot vragen stellen) is een uitgelezen kans om meer te weten te komen over hoogbegaafdheid en hoe ermee om te gaan. Schrijf snel in (hieronder scrollen voor praktische details)

Met deze lezing bijt basisschool De Parel (onderdeel van de Mechelse scholengroep De Ranken) de spits af van onze opvoedingsondersteunende reeks die we aan scholengroepen aanbieden. Meer info over de reeks vind je hieronder.

Waar en Wanneer?

Woensdag 13 februari 2019, van 19.30 tot 22.00 uur

Zaal De Posthoorn 

Brusselsesteenweg 49

2800 Mechelen

(net buiten het centrum van Mechelen, niet ver van afrit Mechelen Zuid en het station)

InSCHRIJVEN verplicht

Stuur een mailtje naar info@deparel.eu of bel naar het secretariaat van De Parel op 015/41 57 63 vóór vrijdag 8 februari

OVER DE REEKS

 

Scholen klagen vaak dat ouders hoe langer hoe vaker van scholen verwachten dat zij de opvoeding van hun kinderen voor hun rekening nemen. Anderzijds is die houding van ouders ook wel begrijpelijk: ze voelen zich vaak heel onzeker bij de tsunami van vaak tegenstrijdige opvoedingsadviezen, -tips en -theorieën van Dr. Google, tante Libelle en hun collega's. Als UPV Wetenschapspopularisering kunnen we ouders en scholen ondersteunen door in functie van de door de scholen gedetecteerde noden/zorgen/behoeften ‘hun’ ouders van leerlingen uit kleuter-, lager en secundair onderwijs wetenschappelijk verantwoorde informatie aan te bieden, afkomstig van experten die de ouders over de nieuwste wetenschappelijke inzichten kunnen informeren en hun vragen kunnen beantwoorden.